Wonderlijke Grunberg

Het merk Arnon Grunberg

Een overtuigd schrijver, die ook zijn eigen zalf verkoopt. Verkrijgbaar voor slechts $ 266,00 op zijn eigen website. Niet alleen met de pen probeert hij mens en maatschappij te verbeteren, nu ook met de alles genezende nonnenzalf. Het is typisch Grunberg: een wonderlijk merk. 

Merkintroductie
Grunberg heeft inhoudelijke en emotionele merkwaarden. Zij verschaffen hem een unieke positie in de literaire wereld en onderscheiden hem van de Grote Drie. Zijn merkintroductie begon met de bestseller Blauwe maandagen. Het leverde hem de aandacht op waar een beginnend schrijver alleen maar van kon dromen. Maar het deed zijn gewenste imago geen goed. Hij werd bestempeld als een typisch exemplaar van de Generatie Nix. Hij paste zijn marketingstrategie aan en bracht onder het heteronoom Marek van der Jagt De geschiedenis van mijn kaalheid uit. Zijn identiteit en imago kwamen daardoor meer in balans en de weg lag open om verder te bouwen aan zijn Grunberg-merk.

Positionering
Hij positioneert zich in de markt als een enfant terrible met inhoud. Met een alomtegenwoordigheid in tal van media communiceert hij consistent zijn diffuse schrijversboodschap: de ontmaskering van de waarheid om de menselijke soort te schaden en tot inzicht te brengen. Hij roept bij lezers verschillende emoties op. Als hij in Omdat ik u begeer aan zijn moeder schrijft ‘Er is niets wat de ondergang van onze familie nog zal tegenhouden’ of aangeeft op ‘nine eleven’ kippensoep te drinken. Zakelijk beschrijft hij de meest intieme en gevoelige momenten. Lezers moeten grijnzen om zijn controversiële uitspraken en zijn eenvoudige, directe stijl en zijn verbaasd over ambivalente personages als Hofmeester (Tirza) en Oberstein (Huid en Haar). ‘Hij proeft haar urine en even moet hij eraan denken dat hij morgenmiddag bij de mondhygiëniste moet zijn’ (Sam Ambani in De man zonder ziekte).

Portfolio
Onder de naam Grunberg ontpopt de schrijver zich als een fenomeen en maakt van literatuur een ware belevenis. Zijn vondst in 2013: het schrijven met een badmuts op vol elektroden om creativiteit te meten. Hij bewandelt duidelijk zijn eigen pad. Rond de wereld en – zoals een goed merk betaamt – innovatief. Zijn portfolio kent in de loop der jaren meerdere betekenisvolle lijnextensies. Met De Mensen Dokter, Yasha, Voetnoot en als kamermeisje en soldaat, wordt Grunbergiaans humanisme in kranten en tijdschriften, op Twitter, weblog en internet de ether in gestuurd. Het geheel is een onvervalst sterke merkpropositie. Fans, neerlandici en ‘gewone’ lezers worden geconfronteerd met het resultaat. Allen maken zij al dan niet bewust en gewild deel uit van de beleveniseconomie van Grunberg. Een doorlopend evenement met zelfs een eigen Wonderzalf.

– Angelique Bekker

Recent Related Posts

Reacties zijn gesloten.